The current Bet365 opening offer for new customers is market-leading bet365 mobile app You can get a free bet right now when you open an account.

DJI Mavic Air Review: Is hij zo goed als iedereen zegt?
DJI Mavic Air Review: Is hij zo goed als iedereen zegt? - 5.0 out of 5 based on 1 vote

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 
De Mavic air, waar moet ik beginnen? Een kleine drone met meer functies dan de inspire 1 of de Phantom 4!

De kleine grote vriend

Wat een wereld van verschil met de nog geen 5 jaar oude flamewheel en 2 jaar oude Inspire 1. DJI maakt grote stappen met zijn drones de laatste tijd. Toch mis ik iets bij de mavic air en voelt hij niet helemaal af ook is de stap van de 1.5 jaar oude mavic pro niet echt groot. Laten we beginnen met de naam, waarom heeft DJI gekozen om deze drone het model "mavic" te gebruiken? Vanwege het feit dat hij inklapbaar is? Ik ben er nog steeds niet achter, in mijn optiek is het namelijk een Spark 2. De wifi connectie is hetzelfde en de software features zijn ook (bijna) hetzelfde. Hij klinkt bijna hetzelfde qua vlieggeluid als de spark. Uiteraard vliegt hij wel ietsjes rapper en stabieler dan de spark.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FqCll3E6DBKSyk.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FqCll13cGqOnvJ.jpeg
Wat kan er beter?
Laten we beginnen met de verbeter.
De connectie
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FqCmvhwQyRoreO.jpeg
Zoals ik al omschreef, de mavic air gebruikt een wifi zender en ontvanger. Waar de mavic pro de nieuwe lightbridge 2.0 gebruikt (ocusync) voor een stabiele verbinding ook in een druk wifi gebied of met objecten er tussen (denk aan bomen) geef dat je een super veilig gevoel als je aan het vliegen bent. Nooit heb je problemen dat je beeld even wegvalt of dat je goed moet opletten dat je RTH point wel goed staat wat veel beginners vergeten. Nee er is dus gekozen voor de veel minder betrouwbare wifi module. Dit resulteert in veel gevallen al vrij snel in een lost signal. Meerdere malen in een ver buitengebied verloor ik al de verbinding bij de 300 meter (LOS). Als je dan boven water vliegt en je bent vergeten je settings te checken voor je gaat vliegen kan dat nogal verkeerd aflopen. Het is dan ook raadzaam om als je met de Mavic AIR gaat vliegen dat je altijd goed bedenkt waar je aan het vliegen bent, wat je gaat filmen en hoe je noodscenario's eruit zien. Het is net even wat meer werk van bij een mavic pro en het geeft mij persoonlijk een net wat minder fijn gevoel dan ik bij andere producten van DJI wel heb.
Batterij
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FqCojKm1brNj7S.jpeg
Dan komen we aan bij de batterij, een super klein batterijtje die in in 1 uurtje oplaad en binnen 17 minuten leeg vliegt. Dit is natuurlijk zat als je een mooi shot wilt schieten maar zoals je zou verwachten, van een nieuw mavic model, zou dit gelijk aan zijn of beter dan zijn opvolger zijn. Echter blijkt dit niet zo te zijn, in de praktijk haal ik meestal de 15 minuten wel maar 20 minuten zeker niet, enkele keren zelfs 13 minuten (sport stand). Dit is natuurlijk nog steeds zat en vooral het relatief korte opladen compenseert het weer wel maar het is een puntje van benoemen waard, aangezien het voor veel mensen een doorslaggevende factor factor kan zijn. Nu krijg je bij de mavic air fly more combo een speciaal batterij docking station, zodat je 4 batterijen tegelijk kan opladen (let op je krijgt er 3 bij). Echter is dit het meest slechtste docking station wat DJI heeft gemaakt in mijn ogen. De batterij klik je nergens in vast, die moet je een beetje goed mikken en er dan hopen dat hij goed zit en contact maakt, ook klikt hij niet ergens aan vast, als je dus hem in je handen hebt kan het zo zijn dat de batterijen eruit vallen. Daarnaast is het, net als alle andere batterijen hub, niet een synchroon laadstation. Hij laad de batterijen 1 voor 1 op. Als je ze alle 3 dus in de oplader stopt moet je 3 uur wachten tot ze vol zijn en niet 1 uur. Je hebt wel een mogelijkheid om je controller ook meteen op te laden via de lader zelf, dit gaat wel met 2.1A en dus voldoende om de relatief lage accu van de controller te vullen voor weer 6 a 7 vluchten. Dat lees je goed, de controller gaat, net zoals bij de mavic pro controller, totaal niet lang mee. Nu is dit niet zo een ramp want met een powerbank laad je hem ondertussen op maar die moet je dus ook mee nemen in je tas als je van plan bent veel vluchten te maken.
AFAS?
Dan komen we aan bij de sensoren van de drone, dit is wel geupgrade ten opzichte van de mavic pro. Jawel dit keer ook achter sensoren en nu met AFAS! De eerste drone van DJI die dat heeft. Is het bruikbaar ? Nee in mijn ogen. Als je afas activeert komt er een snelheidslimiet van 5 km/h op de drone en als hij dan objecten ziet gaat dat nog iets terug richting de 3 km/h. Uiteraard handig als je iemand kruipend door een bos wilt filmen maar in elk ander scenario is dit natuurlijk niet wenselijk. Het is dan ook meer een leuke gimmick dat de drone zelf en pad zoekt dan dat je het echt gaat gebruiken. Uiteraard is dit vaker met DJI software features, 1 drone krijgt het als test en de volgende zie je het echt nuttig toegepast worden. Ik moet wel zeggen het werkt verbazingwekkend goed! Meer hierover later bij de pluspunten.
Camera sensor
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FqCNx3OvL40MwF.jpeg
Laten we dan kijken naar de 4K camera die DJI erin heeft gestopt. Voor het eerst in de DJI geschiedenis hebben ze de gimbal mount aangepast, hij hangt nu niet alleen maar hij wordt ook aan de zijkanten "vastgemaakt" wat zorgt voor nog meer stabilisatie. Waarbij de Mavic Pro nog wel eens last had van gimbals die los vielen omdat het aan elkaar zit met simpele kleine rubberen ophang draadjes zal dat bij de mavic air niet snel gebeuren. Deze kan veel minder makkelijk naar links en rechts horizontaal bewegen en dat is een goed toevoeging die zeker nodig was in mijn ogen. Echter snap ik de keuze van 100mbps sensor data dan weer niet. Elke andere drone doet tot 60 mbps of minder van DJI wat op dit moment al behoorlijk veel data is (tenzij je uiteraard een video editor bent maar dan raad ik je aan om geen mavic air te nemen). De gemiddelde selfie drone koper (amateur) die ziet het verschil echt niet tussen 20 mbps (4K youtube compressie) of 100 mbps. Dit is niet het enige probleem, de meeste leken weten ook niet dat een gemiddeld SD kaartje hiermee ook niet overweg kan. De meest gangbare standaard op dit moment met snelheid van SD kaartjes is UHS-1. Dit kan gemiddeld de 60mbps aan (dit verschilt nog per merk) maar wil jij 100mbps opslaan heb je minimaal UHS-2 nodig. Dit vind ik zelf erg apart van DJI aangezien de Mavic Air naar mijn weten gericht is op de amateur vliegen en niet de professional filmer/colorist die wat kan met die extra data. Ook bij ons event werden er SD kaartjes geleverd die UHS-1 waren waardoor die niet bruikbaar waren. Gelukkig heeft de mavic air 8GB onboard FLASH storage waardoor dat wel de schrijfsnelheid aan kan. Je krijgt dus bij de mavic air ook geen 16 GB sd kaartje meer maar de helft onboard.
Panorama Mode
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FqCuq2lDMGJ5jj.jpeg
Dan komen we bij de veel geadverteerde panorama modus. Elke andere drone van DJI heeft deze functie (ofwel handmatig of wel software matig) het is niet iets nieuws en ik snap dan ook niet dat DJI hier veel mee adverteert. Ik heb nu een paar testen gedaan en alle testen waren niet goed. Bij elke test was de stiching gewoon niet goed. Gelukkig is er een optie om de RAW panorama foto's ook te importeren en het zelf te doen in een programma op je computer wat dan wel weer zorgt voor goede panorama foto's. Het is een leuke feature maar ik zelf (en wellicht ben ik te kritisch) vind dit toch erg jammer van DJI.
Wat hoor ik?
Dan gaan we richting het laatste minpunt want er zijn namelijk meer dan genoeg plus punten ook nog die benoemt moeten worden! Het laatste minpunt is dat ik (en vele andere die ik heb gesproken) het toch een behoorlijk lawaai vinden maken. Waarbij de mavic pro en de Phantom 4 (Pro) nieuwe propellers (en motoren) hebben die zorgen voor minder geluid. De keuze van DJI om de mavic air hier niet mee uit te rusten zal te maken hebben met het budget. Echter is het voor mij een behoorlijk “hekel punt”.
De awesomeness
Dan nu de pluspunten, want altijd afsluiten met de kers op de taart!

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FqCll11pNgJtUt.jpeg
Compact
Zoveel features en toch nog zo compact, als jij dit tegen mij had gezegd, 3 jaar geleden had ik gezegd dat het nog wel even duurde voor we zover zouden zijn. Echter niks is minder waar, nog geen 2 jaar later en daar is hij al! 4k, 3 assens gestabiliseerd met meer features dan je eigenlijk nodig hebt. Zo compact dat hij (zonder propellers) letterlijk in je broekzak past, het is echt zo leuk en makkelijk om het even mee te nemen. Zo makkelijk als dat hij vliegt is het zeker geen last ook het gewicht van 430 gram (met accu) is niet vervelend.
Gestures





Als professioneel piloot wil ik altijd zoveel mogelijk handmatige controle hebben. Maar wat is dit toch leuk! Je klikt 2x op de achterkant (status indicator) en je hoort 2 piepjes, gaat voor de drone staan laat je hand zien en hopla, lift off! Daarna voel je je net in star wars, links rechts boven beneden voor achtere, allemaal geen probleem met je handen! ook een foto maken en een een video stoppen en starten is geen probleem met deze modus. Het werkt niet altijd even vlekkeloos maar het werkt meer keren wel dan niet! Ik ben erg benieuwd hoe en waar we dit gaan aantreffen in de toekomst. Is het dan serieus dat we over 5 jaar worden uitgelachen dat we vroeger controllers gebruikte? Let wel, in deze modus kan je maar 1080p 60fps schieten en niet 4K.
AFAS





Hu AFAS was toch een minpunt, hoor ik je denken? Klopt maar ook een pluspunt! Waar het dan wellicht niet voor mij bruikbaar is omdat het veel te langzaam werkt, werkt het wel verdomd goed! In een bos vliegen en bang zijn voor boomstronken (takjes daar gelaten)? AFAS to the rescue! Hij ontwijkt het perfect zonder crashen, zowel voor als dan ook wel achter. Eerlijk is eerlijk het systeem voelt als BETA aan (staat niet standaard aan vanwege de limitaties) maar het begin is er, ik hoop dan ook dat DJI hier ook wat meer in gaat uitzoeken want Yuneec loopt op dit gebied een stukje voor met hun Typhoon H icm intel realsense.
QuickShots
Hoe handig is het als je een dronie wilt maken (een drone selfie) dat hij alles voor je doet inc de edit? Nou heel handig kan ik je vertellen en het werkt al een tijdje erg goed. Echter doet de mavic air hier nog een schepje bovenop! Met de modus:
Asteroid en Bommerang. Als editor en fervent dronepiloot moet ik bekennen dat ik niet eens zou weten hoe ik een asteroid in zo weinig seconden zelf zou moeten editten, dit is echt een duidelijk voorbeeld hoe snel de ontwikkeling gaat van deze apparaten. Jammer is dan ook dat dit alleen in HD is en niet in 4K.
Asteroid





Boomerang




Conclusie

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1FqCoj1XAq6kyI1.jpeg
Al met al een super leuke drone, zal ik hem aanraden? Nee dat niet, tenzij je van plan was een spark te kopen, dan raad ik je het zeker aan om net even wat(/stuk) meer geld neer te leggen en voor de mavic air te gaan. Wil je alleen vliegen en een beetje spelen met een drone en maakt de camera niet zoveel uit? Gan dan voor een DJI Tello bijvoorbeeld. Ik moet wel zeggen dat het mij verbaasde hoeveel DJI in zo een kleine drone heeft kunnen verpakken en kijk dan ook erg uit naar de Mavic PRO 2 die meer dan waarschijnlijk dit jaar nog gaat verschijnen.
Auteur
Niels Voorn
Author: Niels VoornEmail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
CEO
Ik houd van drones, de techniek en uiteraard wat je er mee kan!